Usein ajatellaan, että myynnin ja markkinoinnin kohtaaminen ja rahavaroja kuluttava ostopäätös ovat enemmän tai vähemmän pakollisia pahoja, ja itse tuotteen tai palvelun lisäarvo tekee asiakkaasta tyytyväisemmän.
Tutkimus on osoittanut, että kaksikätiset myynti- ja markkinointitoimenpiteet ja kaksikätiset ammattilaiset ovat niin tehokkaita, ettei ole mitään mikrotaloustieteellistä järkeä mitään muuta tehdäkään.
Esimerkeiksi käyvät hauska mainoskampanja, joka johtaa sekä ostamiseen että viihtymiseen tai opetukselliset myyntitilaisuudet, olivatpa ne video-workshopeja tai meikkaustutoriaaleja tavaratalon myyntipisteessä.
”Teknologinen kehitys suosii myyjiä ja markkinoijia.”
Siinä missä 2010-luvulla teknologia aseisti lähinnä ostajia ja asiakkaita paremmalla hintatiedolla, saatavuudella, arvioinneilla ja vertailuilla, tämänhetkinen teknologinen kehitys suosii myyjiä ja markkinoijia.
Etätyö on mahdollistanut tehokkuusloikan ja paikkariippumattomuuden, ja digitaaliavusteinen kontaktointi on tehnyt asiakassuhteen hallinnan rutiiniprosesseista sujuvampia. Tekoäly vapauttaa myyjät ja markkinoijat keskittymään mielekkäimpiin töihin.
Avainkysymys kuuluu: Miten voimme tehdä tehokkaita digiavusteisia myynti- ja markkinointitoimenpiteitä siten, että ne eivät tuota yhtään asiakastyytymättömyyttä? Miten tuotamme myynnillä ja markkinoinnilla välitöntä asiakastyytyväisyyttä?
Monikanavaiset, etätyömäiset, digitaaliset, tekoälylliset, virtuaalitodelliset, pelilliset, avatarilliset tai digiyhteisölliset asiakaskokemukset ovat lapsenkengissä, vaikka pikavippien ja uhkapelien maili- ja tekstarispämmillä pystyy edelleen tekemään itsestään miljonäärin melko helposti.
Petri Parvinen toimii strategisen markkinoinnin ja johtamisen professorina. Petrin kursseja on myös Makatemiassa − maksutta jäsenillemme!