Someohjeilla vältät kohut

Sosiaalisessa mediassa yrityksen sekä sen työntekijöiden on mahdollista rakentaa positiivista mielikuvaa itsestään. Jos työntekijä julkaisee työnantajaansa tai työhönsä vaikuttavia somesisältöjä, on ne tehtävä harkitusti. Näin vältetään tarpeettomat somekohut!

Some mahdollistaa omien näkemyksien esittämisen, keskusteluihin osallistumisen sekä erilaisiin ryhmiin kuulumisen varsin laajasti. Monet käyttävät somea vapaa-ajallaan, mutta somen käyttö voi olla työntekijälle myös yksi työnantajan kanssa sovituista työtehtävistä.

Asiakkaiden arvio ja kokemus niin työntekijästä kuin myös yhtiöstä voi muodostua ainakin osittain somen perusteella. Parhaimmillaan työntekijöiden somejulkaisut voivatkin lisätä työnantajan näkyvyyttä ja parantaa yrityskuvaa.

Välillä nousee kuitenkin esiin tilanteita, joissa työntekijän somekäyttäytyminen on aiheuttanut epätoivottua kohua tai roolien sekoittumista. Työnantaja saattaa silloin kokea, että työntekijän somekäyttäytyminen ei vastaa yhtiön ohjeita tai arvomaailmaa.

Miten somekohuja voi välttää? Yksi tärkeä keino on selkeä ohjeistus.

Someohjeet ehkäisevät virheitä

Työnantajan somea koskevat selkeät ohjeet ovat yleensä hyödyllisiä työsuhteen molemmille osapuolille. Ne voivat osaltaan ehkäistä turhia virheitä ja auttavat parhaimmillaan rakentamaan positiivista mielikuvaa niin työntekijästä kuin työnantajastakin.  

Työsopimuslain mukaan työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti ja noudatettava työnantajan antamia ohjeita ja määräyksiä. Työnantaja saa myös antaa ohjeita työntekijöille somen käyttöön työajalla sekä siihen, mitä ja miten työhön liittyviä asioita voi käsitellä somessa. Tarvittaessa somen käyttäminen työajalla on myös mahdollista kieltää joko osittain tai kokonaan.

Työnantajan viestintäohjeistuksessa voi olla esimerkiksi toimintaohjeet erilaisiin tilanteisiin. Ohjeessa voidaan nimetä henkilöt, jotka edustavat yhtiötä somessa. Työnantaja voi myös päättää, kuka vastaa ja millä tavalla somen kautta tulleisiin asiakaspalautteisiin tai kommentteihin työnantajasta.

Vaikka haluaisit kommentoida työnantajaa koskevia julkaisuja tai oikaista ehkä virheellisiksikin kokemiasi väitteitä, on työnantajan antamia ohjeita noudatettava. Maltti on yleensä valttia. Jos olet epävarma toimintaohjeesta tai työnantajan linjauksesta, on luonnollisesti hyvä, että tarkistat asian.

Selkeät someohjeet osaltaan kuvastavat myös työnantajan arvomaailmaa ja ylipäänsä suhtautumista someen. Ohjeista voi olla hyötyä niin työssä kuin myös vapaa-ajallakin.

Selkeät someohjeet osaltaan kuvastavat myös työnantajan arvomaailmaa ja ylipäänsä suhtautumista someen. Ohjeista voi olla hyötyä niin työssä kuin myös vapaa-ajallakin.

Sanna Honkanen
MMA:n työsuhdejuristi & varatuomari

Tämä kirjoitus on osa kolmiosaista blogisarjaamme, jonka aiheena on, mitä työntekijän on otettava huomioon somejulkaisuissaan. Sarjan muut osat löydät alta:

Blogin kirjoittaja Sanna Honkanen on työsuhdejuristi ja varatuomari. Sanna työskentelee Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:ssa, jossa hän vastaa MMA:n jäsenten työsuhteeseen liittyviin kysymyksiin. Sannalla on useiden vuosien kokemus erilaisista työ- ja edustussuhteeseen liittyvistä kysymyksistä ja riita-asioiden hoitamisesta.

Maksutonta lakipalvelua MMA:n jäsenille

Kysyttävää työsopimuksesta? Erimielisyyksiä edustussopimuksessa? MMA:n jäsenenä saat maksutonta lakineuvontaa enemmän tai vähemmän kiperiin juridiikan kysymyksiisi. Työsuhdejuristimme tuntevat myynnin ja markkinoinnin alojen kiemurat paremmin kuin hyvin ja auttavat tarpeen tullen oikeudenkäyntiin asti.