Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten oma etujärjestö MMA julkaisi maaliskuussa alamme palkkatutkimuksen 2022. Tutkimus on kaikkien aikojen kattavin, sillä vastaajat ovat sekä jäseniämme että muita alalla työskenteleviä.
Palkkatutkimus paljasti, että kannustimet nostavat kuukausiansion myynnissä 500 euroa korkeammaksi kuin markkinoinnissa. Tuloksesta on tasattu vastaajaryhmien väliset demografiset ja muut mahdollisesti vaikuttavat erot.
Markkinointipainotteisissa tehtävissä työskentelee pääasiassa korkeakoulutettuja naisia ja myyntipainotteisissa tehtävissä vähemmän koulutettuja miehiä. Markkinoinnissa korkeakoulutuksen aste oli 85 prosenttia ja myynnissä 40 prosenttia.
Olen tehnyt myyntityötä kolmisenkymmentä vuotta ja nähnyt, miten työ tekijäänsä opettaa, miten uran varrella voi kouluttautua ja miten laiskasta koululaisesta voi myöhemmin kuoriutua kukoistava opiskelija. Myynti on pitkään tarjonnut urapolkuja monenlaisille osaajille, ja huikeitakin menestystarinoita on syntynyt.
Moni intohimoinen myyjä on myös taitava palkkaneuvottelija, joka ei pelkää kysyä neuvoja. Juttelin viime viikolla myyjästä myyntijohtajaksi nousseen jäsenemme kanssa. Hän kertoi tehneensä uransa varrella lukuisia myyjä- ja johtajasopimuksia – ja jokaisen niistä työsuhdejuristimme kanssa.
Myynti ja markkinointi ovat tulostavoitteisia kasvun tekijöitä ja hyvinvoinnin luojia.
Myös markkinoinnin ammattilaiset tekevät henkilökohtaisia työsopimuksia. Mutta mikä on tilanne palkkatasossa palkkatutkimuksemme mukaan?
Markkinointipainotteisissa tehtävissä työskentelee useammin nainen (79 %) ja myyntipainotteisissa tehtävissä mies (73 %). Kun tutkimuksen tekijät vakioivat sukupuoleen perustuvan palkkatasoeron, ilmeni, että markkinointialalla työskentelevät naiset tienaavat noin 1 000 euroa vähemmän kuin miehet myynnissä.
Perusteettomat palkkaerot myynnissä ja markkinoinnissa ovat osoitus siitä, että ihmisten osaamisen ja tuloksien arviointi yrityksissä ja yhteisöissä vaatii jatkuvaa vastuullista kehittämistä. Digitalisaatio ja asiakkaita sitouttavat palvelukonseptit ovat vauhdittaneet myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä. Maali on sama. Myynti ja markkinointi ovat tulostavoitteisia kasvun tekijöitä ja hyvinvoinnin luojia.
Miten sitten yksittäinen markkinoinnin tai myynnin ammattilainen toimii, jos hän oivaltaa esimerkiksi MMA:n palkkatutkimuksen perusteella olevansa alipalkattu?
Jäsenenämme voit arvioida palkkaneuvontamme kanssa vastaako palkkasi työn vaativuutta, tuloksia ja osaamistasoa. Jos puutteita löytyy, kannattaa avoimesti ja rohkeasti avata keskustelu työnantajan kanssa.
Mikäli palkkakehityksessä on vaikea edetä, voit saada neuvoja lisää urapalvelustamme. Siitäkin olemme saaneet todella hyvät palautteet. Ja helppona vinkkinä vielä: pelkästään palkkatutkimuksemme tuloksia näyttämällä on mahdollista vaikuttaa henkilökohtaisen ansiotason tarkistukseen.
Vaativien palkkahaasteiden keskellä olen iloinen siitä, miten rohkeasti, avoimesti ja asiantuntevasti myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat keskustelleet tänä keväänä palkkatutkimuksestamme.
Kehitämme omia neuvontapalvelujamme ja tuleviakin palkkatutkimuksiamme entistä paremmiksi, jotta jäsenemme kykenisivät tekemään oikeudenmukaisia ja reiluja työsopimuksia sekä luomaan entistä parempaa työelämää ja kasvavaa Suomea.