Muutosjohtaminen lienee yksi kuluneimmista trenditermeistä ja muutosvalmentajia parveilee joka oksalla. Mutta mitä muutos oikeasti on ja mihin muutosjohtamista tarvitaan?
Vielä kymmenen vuotta sitten startup-vaiheessa siivousfirman toimitusjohtajana olin tekemässä päätöstä markkinointiviestinnän kanavista ja valitsimme nettisivujen lisäksi flyereiden jakamisen. Facebookin otimme käyttöön bisnekseen vasta vuonna 2011. Muita some-kanavia ei ollut käytössämme. Pystyimme kuitenkin kasvattamaan liikevaihtoa vuosittain jopa satojatuhansia euroja kilpaillulla alalla Oulun talousalueella. Saimme lähes kaikki yhteydenotot yritykseemme puhelinsoitoilla ja yhteydenottopyyntölomakkeella mailitse tai suorina sähköpostiviesteinä.
Jos lähtisin nyt vuonna 2019 miettimään kanavia, some-kanavat kuten Facebook ja Instagram olisivat itsestään selviä. Yhteydenotot yritykseen tulisivat varmasti yhä enemmän edellä mainittujen ohella WhatsApp-viesteillä, Facebookin messenger-viesteinä ja mm. livechat nettisivuilla olisi hyvä työkalu. Nettiajanvaraus olisi varmasti käytössä! Olisi helppo luetella lisää uusia ja asiakkaille luontevia tapoja kommunikoida yritykseen päin, mutta sait varmasti jo pointin kiinni.
Maailma muuttuu, digitalisaatio jyrää, halusitpa tai et. Vaikka kuinka haluat olla ”vanhan liiton mies tai nainen”, et voi välttyä siltä tosiasialta, että joudumme nöyrtymään muutoksen edessä.
Itselleni markkinoinnin, myynnin ja yrittäjyyden valmentajana ja sparraajana yhteydenottoja tulee enimmäkseen messenger-viesteinä, WhatsApp-viesteinä ja kauppoja sovitaan usein nostamatta luuria ollenkaan – puhumattakaan, että tarvitsisi pdf-tarjouksia useinkaan lähetellä. Kaupat kätellään chat-keskusteluissa. Poimin koppeja potentiaalista asiakkaista Facebook-ryhmistä, LinkedIn-keskusteluista jne. Kalaverkkoja on siis vesillä ja kalastajan tulee käydä katsomassa kala-apajia päivittäin erilaisissa kanavissa.
En väitä, etteikö monia B2B-tuotteita ja -palveluita voisi myydä perinteisesti prospektoinnin kautta. Luuri kuumaksi, tapaamiselle, tarjous ja/tai kaupan kättely tapaamiselta. Mutta paljon menee etenkin inboundia ohi, ellei digikanavia hyödynnä tehokkaasti, mikä vaatii omaa aktiivisuutta.
Tämä muutos vaatii mukautumista! Täytyy palata strategian äärelle. Mitä myydään, kenelle myydään ja miksi asiakkaat ostavat juuri sinulta? Mistä näitä asiakkaita tavoittaa? Mitkä kanavat valitset? Mitä työkaluja valitset käyttöön? Kilpailijat tekevät peliliikkeitä varmasti! Teetkö sinä?
Mietitäänpä asiaa vielä rekrytoijan vinkkelistä? Rekrytoisitko itse mieluummin myyjän, joka haluaa tehdä (vain) perinteistä myyntiä vai sen myyjän, joka on some-aktiivi ja selvästi hyödyntää some-kanavia ja on ehkä jopa brändännyt itseään jonkin alan osaajaksi, jota lähestytään ko. toimialaan liittyvissä asioissa riippumatta siitä, minkä firman nimi näkyy LinkedIn-profiilissa?
Onko aika alkaa tehdä asioita toisin? Mukautua ja menestyä. Kannattaako pitää kiinni entisestä ja odotella rystyset valkoisina asiakkaita aggressiivisesti hankkien jokaisen asiakkaan raa’alla myyntityöllä?
– Work smarter, not just harder! The harder you work, the smarter you should get! –