Markkinoinnin ammattilainen, paras työkalusi kulkee taskussasi 

Teksti

Tiina Heikka

Kuva

Roni Rekomaa

Tekoälytyökalut auttavat markkinoinnin ammattilaista esimerkiksi asiakasymmärryksen lisäämisessä tai niissä työtehtävissä, jotka eivät ole omaa erikoisalaa. AI-assistentista on eniten hyötyä, kun sen lataa puhelimeen.

Tekoälyä on verrattu internetin vallankumoukseen, mutta silti Pohjoismaissa on alettu käyttämään sitä hitaasti. Akavan vuoden 2024 lopulla julkaistuun työolotutkimukseen vastanneista puolet ei ollut koskaan hyödyntänyt tekoälyä työssään. 

Johtaja Tuula Sirén Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:sta varoittaa, että tekoälyä hyödyntävät markkinoinnin osaajat voivat saada etumatkan, joka on vaikea kuroa kiinni. 

− Jos ei ala opetella tekoälyn käyttöä, jää urakehitys jalkoihin, kun uusi sukupolvi tulee kehiin. 

MMA tarjoaa runsaasti koulutuksia. Vuosittain järjestettävistä reilusta 500 koulutuksesta noin viidennes keskittyy tekoälyyn. Kiinnostusta on erityisesti perustason koulutuksiin ja promptien eli kehotteiden kirjoittamiseen. 

Sirén kannustaa tekoälyn suhteen positiiviseen uteliaisuuteen tervettä järkeä unohtamatta. Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. 

− Organisaatioissa käyttöönotto kannattaa aloittaa pilotilla, josta saadaan parhaat opit laajempaan käyttöön huomioiden vastuut, pelisäännöt ja valvontamekanismit, Sirén opastaa. 

Ensimmäisenä tarvitaan ihmisymmärrystä siitä, miten saadaan ihmiset ottamaan tekoälytyökalut käyttöön. 

− Vasta sitten, kun on saatu tämä kanava ihmisiin auki, voidaan tarjota helppoja ja nopeita koulutuksia tekoälystä, AI-asiantuntija Antti Merilehto sanoo. 

Merilehdon kokemuksen mukaan innostus tekoälyyn syntyy helppojen kokeilujen kautta, omaan työhön soveltaen. 

− Ei voi pakottaa ihmisiä ottamaan tekoälyä käyttöön, mutta kun järjestää koulutuksen ja työpajan, joka lähtee siitä ihmisen omasta arjesta, niin siinä kohtaa voi tavallaan pakottaa kokeilemaan tekoälyn käyttöä, Merilehto huomauttaa.  

Jos ei ala opetella tekoälyn käyttöä, jää urakehitys jalkoihin, kun uusi sukupolvi tulee kehiin.

Antti Merilehto hyödyntäisi tekoälyä markkinoinnin tehtävissä varsinkin tiedon etsinnässä ja jalostamisessa sekä asiakasymmärryksen lisäämisessä.

Kuva: Timo Porthan

Erityisesti Merilehto hyödyntäisi markkinoinnissa tekoälyä tiedon etsinnässä ja jalostamisessa sekä asiakasymmärryksen lisäämisessä.  

− Tekoälyn kanssa voi esimerkiksi pohtia ja muokata sävyä, jolla lähestyä asiakasta. Voi esimerkiksi pyytää tietoa siitä, mitkä asiat ovat kyseiselle asiakkaalle tärkeitä, Merilehto kertoo. 

− Käytä tekoälyä ideointiin tai tee video. Esimerkiksi jo yhden hengen markkinointitoimisto voi tehdä useille kielialueille videoita edullisesti, Merilehto sanoo. 

Markkinointi ja myynti saavat paljon dataa, mutta jos sitä ei viedä järjestelmiin, tekoäly ei voi hyödyntää sitä. 

− Niiden organisaatioiden, joissa myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ja datan hyödyntäminen päätöksenteon tueksi toimii, asiakasymmärrys paranee huomattavasti enemmän kuin kilpailijoilla, Merilehto selventää tekoälyn hyödyntämän datan tuomaa kilpailuetua markkinoinnissa. 

Tekoäly voi myös täydentää markkinoijan osaamispuutteita. 

− Markkinoinnissa tekoäly auttaa kokonaiskuvan luomisessa ja tuottamaan aineistoja nopeasti monilla eri kielillä, ideoimaan tai kehittämään teksteistä hakukoneystävällisiä. Saat ensimmäisen version tekstistä todella nopeasti, myynnin valmentaja Sani Leino painottaa. 

− Asioissa, joissa pitää tosi paljon syventyä tai jossa murskataan jollain tavalla tietoa, me muutumme ikään kuin työntekijöistä työnjohtajiksi, Leino kuvaa ihmisen ja tekoälyn suhdetta. 

Tekoälyn avulla asiakas saa relevantimpaa, personoidumpaa, nopeampaa ja osuvampaa markkinointia sekä palvelua. 

− Asiakaskokemus paranee sen myötä, että pystytään tekemään sisältöjä tai palvelua asiakkaalle sopivammaksi ja helpottamaan ostamista, Leino huomauttaa. 

Hän korostaa, että tekoäly kannattaa ottaa käyttöön mobiilisti. 

− Tekoälyn hyödyt tulevat käyttöön kunnolla, kun se on mobiilikäytössä, siellä liikkeessä, arjessa nopeasti käyttöönotettavissa, Leino korostaa. 

Markkinoinnissa tekoäly auttaa kokonaiskuvan luomisessa ja tuottamaan aineistoja nopeasti monilla eri kielillä, ideoimaan tai kehittämään teksteistä hakukoneystävällisiä. Saat ensimmäisen version tekstistä todella nopeasti.

Sani Leino
Myyntityön valmentaja ja puhuja

Kuva: Niko Sieppi

Tekoälyn käyttöön liittyy myös paljon kysymyksiä eettisyydestä ja vastuullisuudesta.  

− Tietosuoja ja yksityisyys on aina huomioitava. Ilmaisversioihin ei pidä missään nimessä syöttää mitään asiakkaiden tietoja eli esimerkiksi ChatGPT:n osalta vain maksullisessa versiossa on tietosuoja huomioitu, Tuula Sirén korostaa. 

Pitää varmistaa, että data, jota käytetään, on riittävää ja hyvänlaatuista.  

− Jos käytetään omaa big dataa, sitä on oltava riittävästi, jotta tekoäly voi toimia tehokkaasti. Jos tekoälyä käytetään, olisi hyvä kertoa, että osa prosessista hoidetaan tekoälyn avulla, Sirén sanoo.  

Lisäksi on huolehdittava yhdenvertaisuuden toteutumisesta, että tekoäly ei anna mitään vinoutuneita suosituksia esimerkiksi rekrytointiprosesseissa.  

− Syrjimättömyys on varmistettava ennen kuin täräyttää tekoälyn kaikkiin liiketoimintaprosesseihin, Sirén huomauttaa.  

Jos et ole vielä aloittanut tekoälyn käyttöä, ota Antti Merilehdon vinkistä vaari.  

− Tekoälytyökaluja oppii käyttämään kymmenessä tunnissa. Käytä näitä työkaluja kymmenen tuntia ennen kesälomia. Aina voit myös kysyä tekoälyltä, miten voisit hyödyntää tekoälyä työssäsi, Merilehto vihjaa. 

Pysyttele mukana muutoksessa ja vie osaamisesi uudelle tasolle!

MMA:n jäsenenä saat käyttöösi maksuttomat tekoälykoulutukset, jotka opettavat sinua hyödyntämään AI:n mahdollisuuksia osana myyntiä ja markkinointia.

Teksti

Tiina Heikka

Kuva

Roni Rekomaa