Minkä puolesta ja mitä vastaan sinä olet? Minulle on tärkeää tuntea valitsemieni brändien arvomaailma ja tietää, että euroni vaikuttavat yhdenvertaisemman maailman rakentamiseen. Sama ajatus painaa vaakakupissa myös yhteistyökumppania valitessa. En puhu nyt vain organisaatioista, vaan myös asiantuntijoista. Clooneykin osoitti lounastestillään ymmärtävänsä ihmisten merkityksen. Hän jatkoi keskusteluita niiden kanssa, jotka kohtasivat tarjoilijan vertaisenaan.
Mitä teet, kun kaverisi vitsailee maahanmuuttajista? Kun kollega kertoo ansaitsevansa sinua vähemmän? Kun kuulet, ettei potentiaalista työnhakijaa kutsuta haastatteluun vierasperäisen nimen vuoksi? Kun bussissa joku alkaa tölvimään toista matkustajaa homoksi ja uhkailee tätä?
Meistä jokaisen arjessa on hetkiä, joissa arvomme joutuvat testiin. Jos et puutu bussissa vihapuheeseen ja asetu uhrin avuksi, jos et ota puheeksi organisaationne palkkaepätasa-arvoa ja hiljennä rasistisen vitsin kertojaa, annat ympäristöllesi luvan jatkaa yhdenvertaisuuden loukkaamista. Ei riitä, että olet hiljaa mielessäsi sitä mieltä, että vääryyttä tapahtuu. Vasta toimintasi tekee sinusta vastuullisen ja arvosi näkyviksi. Samalla läpäiset hyvän yhteistyökumppanin testin.
Toivon, että jokainen myynnin ja markkinoinnin ammattilainen pääsee tuosta testistä läpi. Se kuitenkin vaatisi, että meistä markkinoijista jokainen nousisi arjessaan rasismia ja syrjintää vastaan. Se vaatisi uskallusta rikkoa hiljaisuus, ottaa puheeksi vaikeitakin aiheita ja puolustaa vähemmistöjä.
Mutta ehkä silloin alamme vetovoimatekijäksi saataisiin tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.
Kirjoittaja Marica Thorén on MarkkinointiKollektiivin toimitusjohtaja ja yksi MyyntiKollektiivin perustajista.