Näin aloitat some-markkinoinnin – 4 vinkkiä yrittäjälle

Ota some haltuun kanava kerrallaan ja auta ensin, myy vasta sitten.

Some-markkinoinnin aloittaminen voi olla hankalaa, jos tuntuu, ettei tiedä mistä lähteä liikkeelle tai aikaa ei tahdo löytyä.

Mukaan hyppääminen kuitenkin kannattaa, koska sosiaalinen media on tasa-arvoinen paikka yrityksen koosta, iästä tai toimialasta riippumatta. Olit sitten pk- tai mikroyrittäjä, ovat mahdollisuudet somessa samat.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat yrityksille maksullista mainontaa, mutta ilman sitäkin on mahdollista päästä hyviin tuloksiin: kasvattaa yleisöä, sitouttaa asiakkaita ja käydä heidän kanssaan keskusteluja.

Mieti ensin tavoitteesi. Mitä haluat saavuttaa somen avulla? Onko tavoitteesi tehdä yrityksestäsi tai itsestäsi tunnetumpi nimi kohderyhmässäsi? Saada lisää uusia asiakkaita ja lisää myyntiä? Vai sitouttaa olemassa olevia asiakkaita?

Jos olet B-to-B-bisneksessä, löytyvät asiakkaasi todennäköisesti LinkedInistä ja Twitteristä. Jos taas tavoittelet nuoria kuluttajia, saavutat heidät tehokkaimmin Instagramissa, YouTubessa ja Snapchatissa.

Koska Facebookia käyttää jo noin 2,6 miljoonaa suomalaista, voi siellä maksetulla mainonnalla saavuttaa hyvinkin tarkasti rajattuja kohderyhmiä. Käytön aktiivisuudessa on paljon eroja kanavittain: kun esimerkiksi Facebookia käyttää päivittäin jopa 81 %, on LinkedInillä päivittäisiä käyttäjiä 16 %.

Näin lähdet liikkeelle some-markkinoinnissa:

1. Opi parhailta.

Jotta saat inspiraatiota ja hyviä oppeja, seuraa parhaita. Sinulle paras esimerkki ja inspiraationlähde voi olla vaikka kilpailijasi yritys tai case-esimerkit kanssayrittäjiltä muilta toimialoilta, kuten Maxin Kala Facebookissa.

Vaikka oman toimialan sisältä löytyisikin näppäriä vinkkejä, hae seurattavia ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti, jotta saat tuuletusta omille ideoillesi.

2. Suunnittele etukäteen.

Ellet sattumalta keksi hullunhauskaa juttua, josta tulee yhdessä yössä viraali, kuten kävi Hydraulic Press Channelille, älä silti luovuta. On todennäköisempää saada lottovoitto kuin keksiä viraalin markkinointikampanjan salaisuus.

Seuraajamäärän tasaisessa kasvattamisessa tärkeää on, että olet suunnitelmallinen ja systemaattinen. Seuraajamääräsi lähtevät kasvuun, mikäli testaat erilaisia sisältöjä (kuvia, blogeja, videoita) ja parannat niitä jatkuvasti palautteen perusteella.

3. Kiinnitä huomiota sisältöihin.

Some-kanaviin jakamasi sisällön tulee olla joko viihdyttävää tai tarjota uutta opittavaa kohderyhmällesi. Parturi-kampaajalle toimii upeat ennen ja jälkeen -kuvat Instagramissa, kun taas ICT-ohjelmistotalo voi pyrkiä pääsemään eroon pölyttyneestä mielikuvasta erottumalla muista hauskalla ja viihdyttävällä sisällöllä.

4. Auta aina ensin, myy vasta sitten.

Varmista, että huomaat kaikki sinulle osoitetut viestit, kommentit ja kysymykset somessa. Asiakkaasi arvostavat sitä, jos ehdit pyyteettömästi auttaa ja vastailla kysymyksiin. Näin rakennat luottamusta ja osoitat olevasi oman alasi ammattilainen. ”Hyvä kello kauas kuuluu”, sanoo sanontakin.

Somen parhaita puolia on se, että ihmiset jakavat auliisti erinomaisia kokemuksiaan eteenpäin ja suosittelevat hyviä palveluntarjoajia.

Mitä enemmän sinua suositellaan, sitä enemmän sinulle päin tulee yhteydenottoja ja uusia asiakkaita. Siksi asiakkaidesi pyyteetön auttaminen somessa maksaa itsensä takaisin pidemmällä tähtäimellä.

Jotta sinulle ei tule kanava-ähkyä, ota some haltuun kanava kerrallaan. Opettele kanavan yleisimmät toiminnot ja harjoittele käyttöä ensin oman henkilökohtaisen profiilisi kautta, jotta saat tuntumaa perustoimintoihin ennen yrityskäyttöön siirtymistä.

Somen hyödyntäminen yrityskäytössä helpottuu ja nopeutuu, jos ymmärrät ensin kunkin kanavan perusluonteen: LinkedIn on ammattimaisempi asiantuntijasisällön kanava, kun taas Twitteriin uppoaa rennompikin sisältö.

Kuten esimerkiksi uuden kielen opettelussa, ei tässäkään ole oikopolkua, ellet sitten päätä ostaa some-markkinointia ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Ole siis kärsivällinen ja pitkäjänteinen, ja aseta tavoitteesi realistisiksi.

Asiakkaasi näkökulmasta parasta palvelua luot sillä, että olet löydettävissä ja tavoitettavissa niissä some-kanavissa, missä hän tänä päivänä liikkuu ja viettää aikaa.