Viime syksynä julkaistussa MMA:n Myynti & Markkinointi 2023 -barometrissa nousi esiin, että lähes puolet (48 %) myyjistä ja markkinoijista suhtautuu tekoälyn käyttöön myönteisesti. Tuloksissa nousi esiin myös eettisyys ja vastuullisuus, jotka korostuvat haasteina uuden teknologian käytössä. MMA on laatinut ohjeistuksen myyjille ja markkinoijille tekoälyn eettisestä käytöstä.
– Tällä ohjeistuksella pyrimme varmistamaan, että tekoälyn hyödyntäminen alojemme ammattilaisten työssä tapahtuu eettisesti ja vastuullisesti. Lisäksi se ohjaa meitä kohti entistä avoimempaa ja läpinäkyvämpää markkinointia ja myyntiä, joka rakentaa luottamusta sekä ylläpitää ammattietiikkaa, korostaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.
Tekoälyn tulee täydentää, ei korvata, asiantuntemusta ja luovuutta. Tekoälyn mahdollisuudet kehittyvät jatkuvasti, mikä vaatii valppautta ja sopeutumiskykyä.
10 sääntöä tekoälyn eettiseen käyttöön
1. Näytä avoimesti käyttäväsi tekoälyä
Varmista, että tekoälyn luoma sisältö on selvästi erotettavissa ihmisen tuottamasta sisällöstä. Vaikka tekoäly on hyödyllinen apuväline, sen käytöstä tulisi ilmoittaa erityisesti silloin, kun sisältö voi vaikuttaa yleisön käsitykseen todellisuudesta. Vaikka tämä ei välttämättä ole tarpeellista jokaisessa tilanteessa – esimerkiksi lyhyissä copy- ja someteksteissä – avoimuus luo perustan luottamukselle.
2. Tarkista faktat ja torju disinformaatiota
Tekoälyn luoma sisältö on tarkistettava ja varmistettava ennen julkaisua. Huolehdi siitä, että faktat ovat oikeita ja johtopäätökset perustuvat luotettavaan tietoon. Tekoäly ei erota totuutta ja valhetta, joten varovaisuus on tarpeen disinformaation leviämisen estämiseksi.
3. Huomioi yksityisyys ja tietosuoja
Käsittele henkilö- ja asiakastietoja huolellisesti ja kunnioita yksityisyyttä. Varmista, että tekoälyn käyttö tapahtuu tietosuojalakien mukaisesti. Vältä antamasta tekoälyn käyttöön arkaluonteisia tietoja, jotka eivät ole välttämättömiä tehtävän suorittamiseksi.
4. Tunnista ennakkoluulot ja varmista sisällön inklusiivisuus
Muista, että tekoälyn generoima sisältö perustuu ihmisten luomaan dataan. Ota aktiivisesti huomioon, että tekoäly voi mahdollisesti tuottaa myös ihmisten ennakkoluuloihin perustavaa tietoa, eikä sen tuottamat materiaalit ole aina automaattisesti puolueettomia. Varmista, että tekoälyllä luotu sisältö on mahdollisimman objektiivista ja inklusiivista.
5. Noudata tekijänoikeuslakeja
Kunnioita immateriaalioikeuksia ja varmista, että tekoälyllä luotu sisältö noudattaa tekijänoikeuslakeja.
7. Varmista sisällön sopivuus kohdeyleisölle
Arvioi viestinnän soveltuvuutta ja kontekstia suhteessa kohdeyleisöön ja käytettäviin kanaviin. Varmista, että tekoälyn generoima sisältö on relevanttia ja sopivaa kullekin yleisölle.
8. Käytä automaatiota harkitusti
Arvioi tekoälyn käytön vaikuttavuutta, vastuullisuutta ja eettisyyttä. Vaikka automaatio voi parantaa tehokkuutta, varmista, että sen käyttö ei vaaranna eettisiä periaatteita.
9. Kanna vastuu tekoälyn ammatillisesta käytöstä
Seuraa tekoälyn käyttöä jatkuvasti ja arvioi sen vaikutuksia. Ole valmis vastaanottamaan palautetta ja keskustelemaan eri sidosryhmien kanssa tekoälyn kehityksen mahdollisuuksista ja riskeistä. Tarvittaessa tee yhteistyötä tekoälyn kehittäjien kanssa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
10. Pidä yllä tekoälyosaamistasi kouluttautumalla
Ymmärrä tekoälyn käytön tuoma vastuu ja panosta jatkuvaan ammatilliseen kehitykseen. Kouluttaudu tekoälypohjaisten työkalujen ja kanavien käyttöön sekä niiden eettiseen käyttöön. Päivitä osaamistasi tarpeen mukaan.