Viisi tapaa pilata myyntikäynti

Myyntikäynti saattaa hapantua pikkujuttujen takia.

Myyntihän on hyvin yksinkertaista. Kaksi ihmistä kohtaa, toisella on tarve ja toisella toivon mukaan ratkaisu. Joskus saattaa jopa käydä niin, että toinen ei vielä tapaamisen alussa ollut tietoinen tarpeistaan.

Kun tähdet ovat oikeassa asennossa, huonompikin tekijä saa tarinalleen onnellisen lopun. Usein kuitenkin myyntikäynti hapantuu pikkujuttujen takia. Tässä viisi tapaa pilata myyntikäynti:

1. Olet mattimyöhäinen tai aikainen lintu

Myöhästyt tapaamisesta oman aikataulutuksesi takia tai olet puoli tuntia etuajassa. Ajoissa on hyvä olla, mutta siihen riittää 5-10 minuuttia, koska asiakkaallasi on taatusti jotain muutakin tekemistä. Myöhässä et saa olla koskaan.

2. Valmistautuminen unohtui

Et ole viitsinyt tai muistanut tehdä ennakkotehtäviä. Kyselet asiakkaaltasi asioita, jotka olisit saanut selville verkkosivuilta. Esitteet hukassa, powerpointissa on vielä edellisen asiakkaan nimi ja logo.

3. Puhut liikaa

Puhua pulputat ja jätät kuuntelematta mitä asiakkaallasi on sanottavaa. Kysy, kuuntele, kuuntele, tarkenna ja kuuntele lisää. Hyvä myyjä kuuntelee enemmän kuin puhuu.

4. Tyrkytät

Kun myyjä unohtaa asiakkaan tarpeet ja auttamisen, muuttuu tilanne tyrkyttämiseksi ja manipuloinniksi. Asiakas yritetään painostaa pakolla ja huonoilla kliseillä tekemään päätös heti. Ota auttajan rooli ja pidä aina huolta, että kumpikin voittaa.

5. Elvistelet

Älä koskaan retostele turhaan omilla saavutuksillasi tai tuotteesi erinomaisuudella. Ylpeä toki saa olla, mutta turhanpäiväinen henkselien paukuttelu saa vastapelurin vain näkemään punaista. Todellisen ammattilaisen osaaminen näkyy kyllä ilman eri mainintaakin.