Hinnalla ei ole väliä

Haluamme tulla valituiksi: opiskelupaikkaan, puolisoksi, urheilujoukkueeseen, työpaikkaan. Asiakas on imarreltu huomatessaan, että myyjä on käyttänyt aikaa taustatyöhön ja miettinyt etukäteen ostajaa. Erityisesti tieto siitä, että myyjä lähestyy vain valikoituja henkilöitä saa asiakkaan tuntemaan olonsa erityiseksi. Hinnalla ei ole niin väliä, jos voi ostaa jotain, mikä ei ole kaikkien saatavilla. Edes tarpeellisuudella ei ole suurta merkitystä.

Meille myyjille on imartelevaa, jos asiakas valitsee juuri meidät. Hyvä tuote tai tarjoamamme palvelu on silloin sivuseikka. Koemme, että oma asiantuntemuksemme, sosiaalinen älykkyytemme tai ehkä hurmaava persoonamme ovat olleet pääroolissa ostopäätöshetkellä. Varmasti onkin.

Kummastelen usein, kun joku ilmoittaa sosiaalisessa mediassa etsivänsä töitä. Aktiivisuus ei tarkoita ympäriinsä huutelua, sinne tänne hakemusten lähettelyä, vaan kohdennettua kiinnostuksen osoitusta. Hyvästä hakijasta huokuu intohimo ja innokkuus, perehtyneisyys ja asiantuntemus. Työnantajakin haluaa tulla ensin valituksi, olla ensisijaisten joukossa, ei listalla sadantena. Vasta sen jälkeen mitataan hakijan kiinnostavuus ja sopivuus tehtävään.

Siksi sähköpostisuorat myynnin ensisijaisena välineenä saavat minut ärhäkäksi. Oma nimeni kirjeen tervehdyksessä ei riitä. Edes tiukasti kohdennettu suora ei riitä silloin, kun kyse on muusta kuin hyödykkeestä tai supertarjouksesta. Haluan vieläkin henkilökohtaisempaa otetta. Haluan, että minua ei yrittäjänä, kuluttajana tai työnantajana kategorisoida. Haluan, että jokainen tuleva myyntikontakti on henkilökohtainen.

Jasmine Plavsic

Kirjoittaja on sisältömarkkinointiyritys PRESSER Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

www.presser.fi | LinkedIn | About.me | Twitter