Mihin menet työelämä?

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työelämä muuttuu vauhdilla. Puhumme paljon keskenämme modernista työelämästä, jossa organisaatiot ovat ketteriä, oppivia ja motivoituneita. Mutta monelleko meistä tämä on todellisuutta?

Mietin tätä tutkiessani juuri ilmestyneen Myynti & Markkinointi 2023 – barometrimme tuloksia. Työelämän uudistumisessa näyttää tällä hetkellä olevan sekä taantumaa että edistymistä. Siksi käsittelen tässä ja seuraavassa blogissani työelämän uudistumista myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten kannalta.

Suomen talouden käänne kasvu-uralle vaatii nyt osaamista ja tekemistä. Kasvu luo menestystä ja hyvinvointia. Liikkeet kasvun luomiseen ovat myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten ydinosaamista, mutta mielestäni työyhteisön kulttuurilla on uskomattoman suuri vaikutus tavoitteiden saavuttamisessa.

Meistä jokainen voi nähdä tämänhetkisessä taantumassa isoja ja pieniä muutoksia. Digitalisaation ja tekoälyn kehittyminen sekä uudet liiketoimintamallit luovat taas paljon mahdollisuuksia. Osaammeko tehostaa tuottavuutta ja luoda samanaikaisesti uutta kasvua? Siinäpä haaste, johon tarvitsemme innostusta vastuullisista ja oppivista työelämän asenteista.

Työelämän uudistaminen on Petteri Orpon hallituksen kärkihankkeita. Hallitus pyrkii saamaan erilaisin keinoin Suomeen 100 000 uutta työllistä, jotta julkinen talous vahvistuisi. Työmarkkinauudistukset ja työelämän kehittäminen ovat osa näistä työllisyystoimenpiteistä. Hallitus arvioi, että ne voisivat tuoda ehkä 20 000 uutta työllistä markkinoille.

MMA vaikuttaa Akava-yhteisön kanssa siihen, että hallituksen ehdottamiin konkreettisiin toimiin tulisi enemmän tasapainoa. Myös koulutus ja uuden oppiminen on otettu vahvasti esiin, sillä juuri nyt monella on työelämässään tarve oppia paljon uutta.

”Kasvu syntyy hyvässä työelämässä”

Näiden toimenpiteiden lisäksi MMA on nostanut esiin sitä, miten suunnitellut lakiehdotukset voivat vaikuttaa epäoikeudenmukaisesti myynti- ja markkinointialan ammattilaisten työelämään.

Keskeisimmät epäkohdat hallituksen suunnitelmissa meidän alallamme ovat: työntekijän irtisanomisen helpottaminen, aikuiskoulutustuen lakkauttaminen sekä määräaikaisten sopimusten perusteiden väljentäminen. Myös moni muu muutos iskee kovaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisiin, minkä vuoksi julkaisimme hiljattain kannanoton nettisivullamme.

Me tiedämme, että osaavat ammattilaiset haluavat tehdä töitä vastuullisten yritysten innostavissa ja innovatiivisissa tiimeissä. Siksi vaikutamme tällä hetkellä hallituksen esittämiin työelämäämme koskeviin lakiehdotuksiin. Työelämän uudistaminen on nyt merkityksellinen keskustelunaihe monissa yhteisöissä, seminaareissa ja julkisissa foorumeissa. Me MMA:laiset ymmärrämme, että kasvu syntyy hyvässä työelämässä.

Jokaisen työelämä on kokenut viime vuosina yllättäviä käänteitä maailmalla tapahtuneiden kriisien vaikutuksesta. Samaan aikaan kehittyy myös paljon hyviä asioita. Toivotan sinut tervetulleeksi moniin kiinnostaviin MMA:n koulutuksiin, webinaareihin, keskusteluihin ja tapahtumiin. Yhdessä oppien ja vaikuttaen voimme uudistaa työelämäämme paremmaksi. Jatkan hyvän työelämän ja johtamisen käsittelyä seuraavassa blogissani ja otan sinulta mielelläni vastaan vinkkejä.