Millä taajuudella sinä myyt?

Miltä tuntuisi, jos kuulisit asiakkaan kertovan kollegalleen tapaamisestanne seuraavaa: ”Mulle jäi tosi vakuuttunut ja hyvä fiilis! Myyjä jätti oman tuotejargonin ja tavanomaisen myyntiräpin sikseen ja keskittyi meihin, jotka oltiin tapaamisessa paikalla. Myyjä halusi oikeasti kuulla meidän mielipiteitä ja ajatuksia, oli selkeästi otettu siitä, mitä kaikkea meidän yrityksessä on jo tehty, otti kaikki mukaan keskusteluun ja kehitti luontevasti meidän ideoita eteenpäin.”

Edellä kuvattu myyjä onnistui, sillä hän kohtasi asiakkaan perustarpeet. Jokaisella meistä on pohjimmiltaan tarve tulla kuulluksi, arvostetuksi, osallistetuksi ja reilusti kohdelluksi. Työelämä tarjoaa meille erilaisia titteleitä ja edellyttää tietyn työroolin mukaista ulkoista käyttäytymistä. Tittelin ja roolin takaa löytyy kuitenkin aina ihminen perustarpeineen.  

Kuulluksi tulemiseen, arvostamiseen, osallistumiseen ja reiluun kohteluun liittyvät odotukset ovat usein meille itsellemme arjessa huomaamattomia emmekä ajattele niitä aktiivisesti. Havahdumme vasta silloin, kun koemme, että joku laiminlyö perustarpeitamme tai vastavuoroisesti huomioi ne erinomaisesti. Asian monitahoisuutta lisää se, että toiset meistä ovat näiden tarpeiden suhteen herkempiä mitä toiset, eikä tämä herkkyys näy välttämättä mitenkään ulospäin. 

Inhimillisellä taajuudella toimiva myyjä onnistuu asiakkaan perustarpeiden huomioinnissa aina. Hän nimittäin kohtaa kaikki asiakkaansa arvostavalla, osallistavalla ja reilulla tavalla ja on valmis aidosti pysähtymään ja kuulemaan, mitä asiakkaalla on juuri tänään sanottavanaan.  

Tule mukaan SalesDayhin

Inhimillinen taajuus myynnissä -teemainen SalesDay-juhlawebinaari tarjoaa sinulle mahdollisuuden pysähtyä ja virkistyä aiheen äärellä. Ilmoittaudu mukaan Tampereen ammattikorkeakoulun kymmenettä kertaa järjestämään maksuttomaan tapahtumaan perjantaina 4. marraskuuta 2022 klo 8.30–12.00!