Myyjä, automatisoi rutiinisi!

Tulevaisuudessa yhä useampi myynnin ammattilainen operoi laajoissa ja monimutkaisissa ekosysteemeissä, jotka toimivat erilaisilla alustoilla. Myyjän onkin tärkeää alkaa kasvattaa omaa osaamistaan siitä, mitä ja millaisia ovat myynnin roolit alustataloudessa ja miten alustoilla myydään.

Viimeistään nyt on hyvä lähteä pohtimaan ja kartoittamaan erilaisia digitaalisia työkaluja, joita itse voisi käyttää oman myynnin automatisoimiseksi ja oikea-aikaisen asiakkaan palvelun mahdollistamiseksi. Aika usein ketterät kokeilut nimittäin jalkautuvat arkeen osaksi onnistuvaa myynnin tekemistä. Ja kaikesta tästä on hyötyä, kun huomaatkin, että myyntisi on siirtynyt alustoille.

Digitaalisten myynnin työkalujen käyttämisessä on lisäksi se nasta juttu, että datan kerääminen mahdollistaa tulevaisuudessa myös myynnissä tekoälyn hyödyntämisen. Konettahan kun ei voi opettaa ilman kerättyä dataa.

Lisäksi kannattaa vakavasti tutkia, löytyykö asiakkaan ostopolulta vaiheita, joita jo nyt robotiikan avulla voisi hoitaa. Löytyykö arjestasi rutiininomaisia tehtäviä, jotka mielelläsi antaisit roboteille hoidettavaksi? Teknologisten vaatimusten tuplaantuessa 18 – 24 kuukauden välein on selvää, että myynnin tekijän tulee systemaattisesti uudistaa omaa tekemistään myös teknologian viidakossa. Voisitko siis varata kalenteristasi yhden päivän kuukaudesta tämän asian selvittelylle?

Se mikä kannattaa pitää mielessä, on tosiasia, että mitä enemmän automatisoit rutiinitehtäviäsi, sitä enemmän sinulla on aikaa asiakastyöhön, jota rakastat. Tulevaisuudessa juuri nämä tärkeät vuorovaikutustilanteet pitää osata hoitaa erityisen mallikkaasti.

Kannattaakin jo viimeistään tänään aloittaa aktiivisen kuuntelun harjoittelu. Toivottavasti se on mahdollista myös omassa tiimissäsi. Aktiivinen kuuntelu on nimittäin erittäin tärkeää osana luottamuksen rakentamista ja pitkäjänteistä asiakassuhteiden muodostamista. Tutkimuksen mukaan aktiivisesti kuuntelevat myyjät toimivat asiakaslähtöisemmin, rakentavat pitkäjänteisimpiä asiakassuhteita sekä tekevät parempaa tulosta (Itani et al., 2019).

Nyt on ihan viimeinen hetki alkaa ymmärtää, että myynnissä ei ole kyse tuotteen tarjoamisesta asiakkaalle. Myynnin ammattilaisia tarvitaan selvittämään ja kiteyttämään aikaisemman tiedon pohjalta arvon yhteisluonnin mahdollisuudet sekä se, miten he voivat parhaiten auttaa asiakasta asiakkaan liiketoiminnan kasvattamisessa.

Mikä olisi sinulle paras tapa kehittää osaamistasi? Kysy jo tänään kaverilta, millainen kuuntelija olet ja pyydä kehittämisideoita. Myynnissä on yhä vähemmän myyntimahdollisuuksia verrattuna aikaisempaan ja siksi jokaisen kohtaamisen tulee tuottaa asiakkaalle arvoa.

PS. Tutustu uuteen Myynnin haasteet ja tulevaisuus -katsaukseen. Toivottavasti siitä on sinulle iloa, kun rakennat yhdessä muun organisaation kanssa tulevaisuudessa menestyvää myynnin ekosysteemiä!