Myyntikenguru loikkii työstä toiseen

”Nyt mulla on uskomattoman hyvä tuote myynnissä, parempi kuin edellisessä firmassa!” ”Tää firma maksaa paremmin provikkaa kuin edellinen.” ”Innostun aina uusista haasteista…”

Myyntialalla työntekijöiden vaihtuvuus on keskimäärin suuri. Toki on ymmärrettävää, että esimerkiksi aika usein puhelinmyyntityötä tekee usein opiskelija tai joku sellainen, joka voi työskennellä tilapäisesti, satunnaisesti tai osa-aikaisesti ja tällöin työpaikka vaihtuu myöhemmin enemmän omia intressejä vastaavaksi.

Mutta keitä ovatkaan nämä myyntialan ”kuvitteelliset ammattilaiset”, jotka vaihtavat työpaikkaa nopealla syklillä? Usein he pitävät yllä suurta egoa, ja kokemattomampi saa heidän puheistaan sellaisen kuvan, että he ovat pitelemättömiä kauppamiehiä.

Miksi nämä kengurut viihtyvät yhdessä työpaikassa lyhyen ajan, kuten puoli vuotta, ja hyppäävät kukasta kukkaan uusien, ”parempien”, mahdollisuuksien toivossa?

Nämä myyntikengurut kenties eivät:

  • ole oikealla alalla eli eivät koe myyntityötä omakseen, mutta ”pakkohan” jostain on elanto hankkia
  • ymmärrä, että uuden aloittaminen on aina energiaa vaativaa ja myyntityössä jos jossain kokemuksen kasvaessa myynti kulkee paremmin
  • ole sisäistäneet, että odotettua helpotusta myyntityöhön tuo pitkäjänteisyys, kun luo pitkäaikaisia asiakassuhteita
  • jaksa panostaa asiakassuhteisiin ja ole kiinnostuneita asiakkaiden tarpeista ja muutoinkaan heistä ihmisinä, suhteen luominenhan vaatii aitoa kiinnostusta ja pitkäjänteisyyttä
  • löydä ”oikeaa tuotetta” myytäväksi ja ruoho tuntuu olevan aina vihreämpää aidan toisella puolella (parempi tuote, parempi provikka? ym.)
  • ymmärrä, että myyntityö on huonoiten palkattua helppoa työtä ja parhaiten palkattua haastavaa työtä
  • ole pitkäjänteisiä ihmisiä vaan hakevat aina jotain uutta ja hienoa

Mietitäänpä asiaa rekrytoijan vinkkelistä. Harva haluaa palkata lyhytjänteisiä ihmisiä, sillä perehdyttäminen ja hommaan sisäänpääsy vaatii aikaa. Asiakassuhteiden arvo kasva hyvin hoidettuna ajan myötä parhaiten puhumattakaan arvosta siinä tilanteessa, että asiakkaasta tulee suosittelija-asiakas, joka tuo myyjälle liidejä syliin.

Canadian Manifacturers Assosiationin mukaan 68 prosenttia menetetyistä asiakkaista menetettiin sen vuoksi, että jälkimarkkinointi ja asiakashoito jää tekemättä. Tavallisesti asiakassuhteen hoito jääkin myyjän vastuulle eli myyjän kuuluu hoitaa omat asiakkuudet. Tätäkin taustaa vasten myyntikenguru on huono investointi rekrytoidessa.

Rekrytoija kavahtaa myyntikenguruita!