Jokainen liitto tai suhde kokee joskus kriisejä. Toinen ei huomioi, ei ymmärrä tarpeita. Keskittyy liikaa itseensä ja arjen kiireessä unohtaa myös kysyä toisen mielipidettä. Miten on, myynnin ja markkinoinnin johtajat, kuulostaako tutulta?
Myynti ja markkinointi tuntuvat olevan kuin vanha aviopari, jotka ovat nukkuneet jo vuosia eri makuuhuoneissa. Omat rutiinit, itsenäisyyden tarve ja ystäväpiiri ovat ajaneet ennen niin symbioottisessa suhteessa eläneitä erilleen. Tämän päivän arki on kuitenkin jokaisessa yrityksessä sellaista, ettei yhteiselossa saisi olla tällaista railoa.
Joissain tapauksissa sitä suhdetta ei edes ole ollut olemassa. Ja kun kypsällä iällä laitetaan hynttyyt yhteen, niin kyllähän siinä oma itsenäisyys on vaakalaudalla. Ärsyttää, kun toinen astelee muitta mutkitta omalle reviirille.
Olet myös varmasti törmännyt pareihin, jotka ovat vuosikymmenien mittaan alkaneet muistuttamaan toisiaan. Täydentävät toistensa lauseita, ymmärtävät pienetkin vihjeet jo siitä asennosta, miten toinen astelee tilaan. Tällaisen liiton soisi myös myynnille ja markkinoinnille.
Tämän päivän bisnes on pirstaloitunutta ja nopeaa. Asiakkaat löytyvät, ja he itse löytävät tuotteet ja palvelut, lukuisissa kanavissa, joita ei edes muutamaa vuotta aiemmin ollut olemassakaan. Yleensä markkinointi on ollut se, joka on pitänyt sormiaan kehityksen pulssilla, mutta nyt myynnilläkään ei ole varaa jättää näitä asioita huomiotta.
Olen puhunut nestemäisestä asiakaskokemuksesta, jossa asiakas ei edes huomaa eroa, milloin vastapuolella oleva kumppani vaihtuu markkinoinnista myynniksi. Tällainen ostokokemus muistuttaa juuri tuota pitkään yhdessä ollutta paria, jossa molemmat tuntevat toisensa läpikotaisin.