Kisaaminen etulyöntiasemasta voi olla yrityksille ja organisaatioille hyvä kirittäjä kohti kestävää toimintaa, mutta pohjimmiltaan olemme tässä sopassa kaikki yhdessä. On aika, että alamme nähdä vastuullisuuden yhteisenä voimavarana.
Vaikuttavat vastuullisuusteot eivät synny yksin
Jotta yrityksen vastuullisuusteot voivat olla vaikuttavia, yksi ensimmäisiä tehtäviä on kuunnella omien sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Mitä esimerkiksi asiakkaanne, henkilöstönne, paikallisyhteisönne tai kansalaisjärjestöt pitävät olennaisena juuri teidän vastuullisuustyössänne?
Koska vastuullisuuden kehittäminen ei ole yksittäisiä toimenpiteitä vaan jatkuva prosessi, vaatii se sitoutumista niin yrityksen sisällä kuin ympärillä. Nappasimme meillä Turvassa tästä kiinni ja kysyimme tärkeimmiltä sidosryhmiltämme, mitä he vastuullisuudeltamme odottavat. Saimme siitä selvät suuntaviivat painopisteillemme.
Vaikuttavat vastuullisuusteot vaativat resursseja ja osaamista, jotka moninkertaistuvat, kun voimat yhdistää muiden kanssa. Yhteistyö voi poikia uudenlaisia ratkaisuja, joilla voimme vastata entistä paremmin yhteiskunnan ja ympäristön haasteisiin. Keiden kumppaneiden kanssa teidän arvonne kohtaavat niin mainiosti, että vastuullisuusmatkalta löytyisi hyviä yhteisiä etappeja?
Kivijalan pitää olla kunnossa
Vastuullisuus ei saa jäädä pelkäksi markkinoinnin keinoksi, vaan sen on oltava osa yrityksen perustaa ja ulotuttava organisaation jokaiseen osa-alueeseen. Myös yhteistyö muiden kanssa vaatii luottamusta siihen, että kaikkien vastuullisuus rakentuu vankalle perustalle, joka luo pohjan niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kehittämiselle.
Turvassa vastuullisuuden kivijalkaan kuuluvat vakavaraisuus, ekologinen kestävyys, huolenpito omistaja-asiakkaista, oikein toimimisen kulttuuri ja kotimaisuus. Mitä te olette tunnistaneet perustavanlaatuisiksi tekijöiksi, joita ilman vastuullisuustyönne ei olisi mahdollista?