Somevaikuttajat yhdistivät voimansa

Suomen tunnetuimmista vaikuttajista koostuva uusi työryhmä haluaa tehdä vaikuttajamarkkinoinnista entistä vastuullisempaa ja ammattimaisempaa. Marketing Finlandin kokoaman ryhmän tavoitteena on kehittää alaa vaikuttajien näkökulmasta ja kohentaa sen saamaa arvostusta.

Työryhmään kuuluvat muun muassa Sointu Borg, Roni Bäck, Dokke Tas, Maria Kangaskortet ja Ujuni Ahmed. Puheenjohtajana toimii Hanne Kettunen, joka tiivistää ryhmän tavoitteen näin: 

− Haluamme tukea vaikuttajien ammatillista kehitystä, käydä keskusteluita sidosryhmien kanssa ja edistää alan itsesäätelyn sekä pelisääntöjen kehitystä. Haluamme parantaa alaa sisältä päin ja siten myös vahvistaa vaikuttajamarkkinoinnin arvostusta ja ammattimaisuutta. 

Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeimmin kasvavista markkinoinnin muodoista. Vuonna 2023 sen markkina-arvo Suomessa oli 56,1 miljoonaa euroa. Tilastokeskuksen mukaan noin 30 000 henkilöä sai viime vuonna ansiotuloja sisällöntuotannosta digikanaviin. Heitä oli enemmän kuin urheilutoiminnassa työskenteleviä (21 573). 

Kasvusta huolimatta ala kärsii edelleen maineongelmasta. 

− Vaikuttajien ja sisällöntuottajien työ on monipuolisia taitoja ja sinnikkyyttä vaativa ammatti, mutta yhä edelleen kohtaamme vähättelyä ja puhetta influenssereistä. Somevaikuttajan ammatti listataan vähiten arvostettujen töiden joukkoon, Kettunen sanoo. 

Työryhmä haluaa nostaa esiin myös vaikuttajien työn epävarmuutta ja riskialttiutta. Useimmat vaikuttajat toimivat yksinyrittäjinä ilman organisaation tukea ja joutuvat kantamaan henkilökohtaiset seuraukset mahdollisista kohuista. 

− Kokemukseni on, että suurin osa vaikuttajista toimii itsenäisinä yksinyrittäjinä, joilla ei ole tukenaan suurta yritystä tai edes ihmisjoukkoa, Kettunen sanoo. 

− Erittäin moni vaikuttaja on myös hyvin nuori, eikä valmiutta puolustaa itseään kohun keskellä välttämättä ole. Siksi halusimme koota ryhmän vaikuttajien tueksi. 

Työryhmä haluaa vaikuttaa alan pelisääntöihin muun muassa kehittämällä ohjeistuksia ja mahdollisesti koulutuksia tai sertifikaatteja vastuullisen työn tueksi. 

− Tällä alalla tapahtuu valtavasti hyvää ja kiinnostavaa koko ajan, ja me konkarit olemme joka vuosi yhtä innoissamme töistämme. Haluamme jakaa ilosanomaa muillekin. 

Myös myynnin ja markkinoinnin alojen yksinyrittäjien työ voi olla välillä yksinäistä. MMA:han voivat liittyä yrittäjätkin, jolloin tarjolla on muiden jäsenetujen lisäksi oikeudellista neuvontaa esimerkiksi sopimusten tekoon.

Tutustu yrittäjäjäsenyyteemme »