5 asiaa, jotka myyjän ja markkinoijan kannattaa muistaa some-etiketistä

Teksti

Elisa Kannasto

Kuva

Riikka Kalmi

Sosiaalinen media tarjoaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille valtavasti mahdollisuuksia. Henkilöbrändin rakentaminen, työnantajan edustaminen ja julkaisujen vaikutusten arviointi kuitenkin edellyttävät harkintaa – sillä se, mikä verkkoon laitetaan, ei sieltä poistu.

Sosiaalisen median julkisuus mahdollistaa, haastaa ja pakottaa jokaista miettimään omia rajojaan sosiaalisessa mediassa. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset toimivat eri somealustoilla sekä yksityishenkilöinä että työroolissaan viestimällä uusista kampanjoista, tuotteista, palveluista ja yhteistöistä. Myyntiä tehdään LinkedInistä Instagramiin virallisen markkinoinnin ja epävirallisempien minäesitysten avulla.  

Sosiaalisessa mediassa pyritään esittelemään myös persoonaa, koska lähestyttävyys rakentaa luottamusta, ja henkilöbrändillä voi rakentaa lisäarvoa omalle toiminnalleen. Samaan aikaan kun henkilöbrändäyksestä innostuvat aktiiviset viestijät voivat rakentaa yrityksen arvojen ja itsensä mukaista toimivaa viestintää, voi osalle työntekijöistä olla epäselvää, mihin asettaa raja henkilökohtaisen ja ammattimaisen välillä. 

Vastuullinen ja ammattimainen sosiaalisen median viestintä ei rajoita ilmaisua, mutta se edellyttää jatkuvaa arviointia. Ammattimainen someviestintä on kuitenkin työn arvoista. Sillä voidaan rakentaa kaikille tekijöille uskottavuutta, näkyvyyttä ja luottamusta.

Elisa Kannasto

”Mikä verkkoon menee, sitä ei saa pois”, on pitkään ollut keskustelussa digitaalisesta jalanjäljestä. Useammat julkiset kohut sosiaalisessa mediassa käyttäytymisestä johtuvista erottamisista tai päättyneistä yhteistöistä muistuttavat siitä, että säännöt ja normit eivät ole täysin selkeitä.  

Sosiaalinen media hämärtää yksityisen ja ammatillisen toiminnan rajoja ja eri alustojen julkisuus hämärtää myös ajattelua siitä, miten laajalle julkaisut näkyvät. Työpaikalla nopeasti TikTokiin ladattu vitsi ei jää kahvipöytään vaan saattaa päätyä jopa iltapäivälehteen, jos siitä tulee viraali-ilmiö.   

On tavallista, että asiakas tai yhteistyökumppani etsii myyjää tai asiantuntijaa tämän sosiaalisen median profiileista, jolloin niiden kautta välittyvä kuva voi vaikuttaa myös yhteistyöhalukkuuteen. Työnantajalle aktiivinen positiivinen viestijä on haluttu brändilähettiläs, mutta kriittisestä äänestä voi muodostua mainehaitta.   

Kokosinkin some-etiketin näkökulmasta vinkkilistan myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille:  

Edustat työnantajaa erityisesti, mikäli työpaikka näkyy omassa some-profiilissasi. Tätä ei kuitenkaan voi välttää jättämällä organisaation pois, koska myyjänä teet julkista työtä, jossa organisaation brändi on sidoksissa omaasi. Muista myös lojaliteettivelvoite ennen kuin julkaiset kriittisiä tekstejä tai purat harmitusta tunteen palossa.  

Meillä kaikilla on oikeus vapaa-aikaan, mutta kaikella julkisella toiminnalla on vaikutusta siihen, millainen mielikuva meistä rakentuu asiantuntijoina. Arvomaailma näkyy julkaisujen sävyssä ja tyylissä – mitä haluat osaksi brändiäsi?  

Julkaisuihin saa kivasti konkretiaa esimerkiksi asiakastarinoista, hyvistä tuloksista, kiinnostavista tehdaskierroksista ja kollegojen kahvipöytäkeskusteluista. Tarkista kuitenkin aina asianosaisilta, voiko tarinan tai kuvan jakaa. Ole tarkkana, ettet jaa mitään arkaluonteista.  

Aktiivisella vuorovaikutuksella voit rakentaa luottamusta. Muista vuorovaikutuksessa kohteliaisuus ja käytöstaidot – somekäytöksen ei pitäisi poiketa kasvokkaisesta käytöksestä.  

Sosiaalisessa mediassa katoaa nopeasti informaatiotulvaan, mutta pidä huolta siitä, että tuot julkaisuissa esiin asiantuntijuutta. Luo yleisölle lisäarvoa asiantuntijatiedolla. Pelkkä markkinointiviesti ei sytytä – seuraajia saat enemmän, kun he kokevat saavansa vastinetta ajalleen.  

Sosiaalinen media voi olla huipputyökalu sekä työntekijälle että organisaatiolle, mutta vallan kautta tulee myös vastuuta. Viestijän täytyy tunnistaa ja tiedostaa oman viestintänsä vaikutukset ja näkyvyys. Tulkitsevalle yleisölle on merkityksetöntä, onko julkaisun tehnyt yksityishenkilö vai supermyyjä, kun se herättää tunteita. Vastuullinen ja ammattimainen sosiaalisen median viestintä ei rajoita ilmaisua, mutta se edellyttää jatkuvaa arviointia. Ammattimainen someviestintä on kuitenkin työn arvoista. Sillä voidaan rakentaa kaikille tekijöille uskottavuutta, näkyvyyttä ja luottamusta.   

Kirjoittaja Elisa Kannasto on somesta kiinnostunut ja siitä väitöstutkimuksen tehnyt filosofian tohtori, koulutuspäällikkö, Master School Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

Sosiaalinen media hämärtää yksityisen ja ammatillisen toiminnan rajoja ja eri alustojen julkisuus hämärtää myös ajattelua siitä, miten laajalle julkaisut näkyvät.

Teksti

Elisa Kannasto

Kuva

Riikka Kalmi