Onnistu vaikuttajamarkkinoinnissa

Teksti

Sari Peltonen

Jotta vaikuttajayhteistyö toimii, arvojen pitää kohdata. Vaikuttaja tuntee itse oman yleisönsä parhaiten.

Tuloksellisessa vaikuttajamarkkinoinnissa kättä lyövät yrityksen brändi ja vaikuttajan arvot, uskoo vaikuttaja Sara Vanninen eli Sara Tickle. Hän jos joku tietää: vuonna 2009 aloittaneella Vannisella on yksin Instagramissa 63 000 seuraajaa. Myös taloudellisesti mitattuna Vanninen on kuulunut Suomen menestyneimpiin vaikuttajiin vuosien ajan.

– Kaiken perusta on, että brändi ja vaikuttaja sopivat yhteen arvoiltaan, Vanninen sanoo.

Vaikuttajan suhde seuraajiinsa on syvä: suuri osa on seurannut hänen arkeaan ja ajatuksiaan päivittäin vuosien ajan. Tätä suhdetta Vanninen vaalii, ja siihen pääsyyn markkinoijat ovat valmiita maksamaan.

– En myy sellaista, minkä takana en voi seistä. Siitä seuraa, että sanaani voi luottaa, Vanninen sanoo.

Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto Asennemedian Johanna Risku komppaa. Hän suosittelee oikean matchin löytämiseen sekä digityökaluja, kuten Meltwaterin Clearia, että ammattitaitoista markkina-analyysiä.

– Lopulta tämä on kuitenkin ihmisbisnestä, Risku sanoo.

Tekoälyllä on tulevaisuudessa helpompaa ja kustannustehokkaampaa tehdä nopeita sisältöjä, mutta tunteita ja arvoja tekoälyn on hankala uskottavasti käsitellä.

Inna-Pirjetta Lahti
Ping Helsingin toimitusjohtaja

Perinteinen media ja sosiaalinen media sekoittuvat. Aiemmin julkisuuteen noustiin perinteisestä mediasta. Nyt liikehdintää tapahtuu myös toiseen suuntaan: somesta siirrytään perinteiseen mediaan.

Johanna Risku
Asennemedian production director

Videosisällöt ovat tehneet paluun ja TikTok kasvattaa alati käyttäjälukujaan.

Sara Vanninen
Vaikuttaja

Sisällöt pysyvät aitoina, kun vaikuttaja on mukana suunnittelussa yhdessä yrityksen rinnalla mahdollisimman aikaisesta vaiheesta alkaen.

– Vaikuttaja itse on oman yleisönsä paras asiantuntija. Hän tietää, mikä omalle yleisölle toimii, sanoo Jessica Rantala. Hän johtaa Content Corneria, vaikuttajien perustamaa ja omistamaa vaikuttajamarkkinointitoimistoa. Listoille kuuluu myös Sara Vanninen.

Vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneessa PING Helsingissä osallistaminen viedään vielä pidemmälle. Toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti kertoo, että suunnitteluvaiheessa otetaan mukaan vaikuttajan lisäksi myös tämän seuraajat.  Tätä kohderyhmäkuuntelua PING käyttää erityisesti projekteissa, joissa ollaan arvokysymysten, kuten luontoarvojen tai identiteettikysymysten, äärellä.

– Ensinnäkin löydämme näkökulmia, joita emme itse keksisi. Viestimme myös kohderyhmälle, että olette tärkeitä, haluamme kuulla ajatuksianne. Samalla vältämme hankalia tilanteita käsittelemällä asioita jo etukäteen, Lahti sanoo.

Sisällöt pysyvät aitoina, kun vaikuttaja on mukana suunnittelussa mahdollisimman varhain.

  • Määritä tavoitteet. Valikoi toimenpiteet niiden mukaan.
  • Panosta brand matchiin. Päälle liimattu yhteistyö näkyy eikä tuota tulosta.
  • Aseta raamit. Huolehdi siitä, että vaikuttaja tuntee brändin ydinviestit ja kampanjan keskeiset asiat.
  • Anna tilaa vaikuttajalle. Vain siten syntyy luovaa jälkeä.
  • Mittaa tarkasti. Tiedä myös, miten eri luvut on laskettu, jotta kampanjat ovat vertailukelpoisia.
  • Budjetoi lisämarkkinointiin. Pelkkä yhteistyö ei yleensä riitä, vaan sitä pitää myös buustata.
  • Muista oikeudet. Muista sopia laajoista oikeuksista, jotta voit käyttää sisältöjä monikanavaisesti.
  • Ajattele isommin. Vaikuttajayhteistöitä voi hyödyntää myös B2B-markkinoinnissa tai LinkedInissä.

Vaikuttaja­yhteistyötä käytetään usein brändin pitkäjänteiseen rakentamiseen, mutta ne sopivat myös lyhyemmän tähtäyksen myynninedistämiseen. Tulosta voi tulla jo parilla postauksella, mutta usein hedelmällisimpiä ovat pitkät kumppanuudet.

Kun Sara Vanninen jakaa alekoodin kanavissaan, kaupasta loppuu usein tavara. Tarkempaakin dataa kampanjan onnistumisesta on tarjolla, mikä helpottaa yritysten markkinoinnin suunnittelua ja seurantaa.

– Vaikuttajamarkkinointi on yllättävänkin hyvin mitattavissa, sanoo Content Cornerin Jessica Rantala. Esimerkiksi UTM-tagit mahdollistavat linkkiklikkausten tarkan seurannan ja luovat selkeän kuvan ostopolusta verkosta. Parhaimmillaan tieto liikkuu vaikuttajalta yritykselle ja toisin päin. Näin myös vaikuttaja voi kehittää työtään jatkuvasti.

Sara Vanninen juontaa ystäviensä Kaisa Turusen ja Janni Keiturin kanssa Äititreffit-podcastia. Tammikuussa 2024 Valio rakensi yhdessä podcastaajien ja vaikuttaja Jonna Luukon kanssa Onni-livetapahtuman, johon arvottiin 20 osallistumispaikkaa pienten lasten äideille – siis Onni-puurojen kohderyhmälle. Päivän aikana rentouduttiin, keskusteltiin, saunottiin ja ystävystyttiin kauniissa villassa keskellä metsää.

– Halusimme yhteistyöllä vastata aitoon vertaistuen tarpeeseen. Moni Onni-puurojen käyttäjäkunnasta on pikkulapsiarjessaan aika yksin, sanoo Valion markkinointipäällikkö Mari Wardi.

Tarinat, kuvat ja videot tapahtumasta levisivät vaikuttajien, osallistujien ja Valion kanavissa laajalle.

– Ihmiset olivat vaikuttuneita ja ja aidosti onnellisia. Ajattelin, että tätäkin tämä voi olla, Sara Vanninen sanoo.

Myös Valion Mari Wardin mukaan vastaanotto oli poikkeuksellinen.

– Kohtaamme edelleen ihmisiä, jotka ovat vaikuttuneet äititreffeillä ja levittäneet niiden ilosanomaa, hän sanoo.

Valion Onni-yhteistyötä koordinoineen Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantalan mukaan Valio ymmärtää vaikuttajayhteistöiden potentiaalin syvällisesti.

– Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa meille tavan puhutella asiakkaitamme inhimillisellä tavalla ja keinon luoda kohtaamisia brändin parissa. Meille on tärkeää ponnistaa sieltä, mistä vaikuttajamarkkinointikin ponnistaa: seuraajista, aidoista ihmisistä somen ruutujen takana, sanoo Valion vaikuttajamarkkinointipäällikkö Essi Bly.

Kokemus tuo myös rohkeutta kokeilla uutta.

– Huomioarvon näkökulmasta on olennaista uskaltaa tehdä asioita rohkeasti uudenlaisilla tavoilla, Bly sanoo.

Kuvat: Haastateltavat

Teksti

Sari Peltonen