Kertyykö provisio kaikesta myynnistä ilman alarajaa? Saako provision vielä työsuhteen päättymisen jälkeen realisoituvista kaupoista? Provisioon liittyy monia yksityiskohtia, jotka on hyvä kirjata paperille.
Myyntityössä provisio on usein osa palkkausjärjestelmää. Useimmiten palkka muodostuu kiinteästä pohjasta ja sen lisäksi muuttuvasta palkanosasta, myynnin mukaan määräytyvästä provisiosta.
Provisiopalkkauksesta sovittaessa on ensiarvoisen tärkeää sopia provision laskentatavasta mahdollisimman selvästi. Riittävää ei ole, että asiasta on keskusteltu osapuolten välillä, vaan asia tulee kirjata työsopimukseen niin yksiselitteiseen muotoon, että ulkopuolinenkin tulkitsija ymmärtää, mitä osapuolet ovat tarkoittaneet sopia.
On tärkeää sopia esimerkiksi siitä, onko vanhoille asiakkaille tapahtuvasta myynnistä eri provisioprosentti kuin uusasiakashankinnasta, kertyykö provisio kaikesta myynnistä ilman alarajaa ja onko provisiokattoa.
Samoin myyjälle on merkitystä sillä, voiko asiakas tilata myös suoraan esimerkiksi konttorilta ja onko myyjällä provisio-oikeus tällaisesta myynnistä.
Usein työnantaja pyrkii sopimaan, että työnantajalla on oikeus joko koska tahansa tai esimerkiksi kerran vuodessa muuttaa provisiojärjestelmää. Tällaiseen muuttamisoikeuteen ei kannata suostua tai ainakin kannattaa pyrkiä sopimaan provision vähimmäistasosta.
Mistä summasta provisio lasketaan?
Olennaista on myös sopia siitä, mistä summasta myyjälle maksettava provisio lasketaan. Onko se bruttomyynnistä, kaupan katteesta tai onko kyseessä niin kutsuttu bruttoprovisio, jolloin myynnistä vähennetään ensin myyjälle maksettavat kilometrikorvaukset ja päivärahat ja vasta jäljelle jäävästä summasta lasketaan provisio.
Kateprovisiosta sovittaessa kannattaa yksityiskohtaisesti kirjata miten kate muodostuu, mitä kulueriä myynnin määrästä vähennetään katteen saamiseksi ja että muita vähennettäviä eriä ei ole eikä voi myöhemminkään tulla. Tarvittaessa provision laskentatapaa kannattaa selventää esimerkkilaskelmalla.
Provision erääntymisajankohta eli se hetki, kun myyjälle syntyy oikeus provisioon, voidaan sopia kaupantekohetkeksi, toimitusajankohdaksi, laskutusajankohdaksi tai vasta siihen, kun asiakas maksaa laskun.
Myyjälle yleensä paras vaihtoehto on, että provisio erääntyy maksettavaksi mahdollisimman pian eikä myyjän kannata sopia olevansa vastuussa mahdollisista luottotappioista.
Mikä on sopiva provisioprosentti?
Oikeaa provisioprosentin suuruutta miettiessä kannattaa miettiä, paljonko myyntiä tavoittelemansa palkkatason saavuttaakseen täytyy myydä. Alalla jo toimineelle tämän asian arvioiminen on totta kai helpompaa kuin alaa ja myyntiartikkelia entuudestaan tuntemattomalle.
Etenkin, jos pohjapalkan osuus on pieni, kannattaa pyrkiä sopimaan ainakin työsuhteen alkuun riittävän pitkä ajanjakso, jolta maksetaan niin kutsuttua takuupalkkaa.
Takuupalkka maksetaan, vaikka kauppaa ei tulisikaan. Kannattaa kiinnittää huomiota myös mahdollisiin takuupalkan takaisinperintäehtoihin.
Provisiot työsuhteen päättyessä
Työnantaja pyrkii monesti työsopimuksessa rajoittamaan provisionmaksuvelvoitteensa voimassaoloaikaa esimerkiksi kirjaamalla, että provisioita ei makseta enää työsuhteen päättymisen jälkeen.
Näin ei luonnollisestikaan kannata sopia. On selvää, että tehdystä työstä maksetaan palkka eikä merkitystä saa olla sillä, onko provisio ehditty maksaa työsuhteen vielä kestäessä vai ei. Työ on tehty.
Myyjällä voi olla oikeus saada provisiota myös kaupasta, joka tehdään vasta työsuhteen päättymisen jälkeen. Kyse on tällöin niin kutsutusta jälkiprovisiosta.
Lähtökohta on, että kauppaedustajalain mukainen työsuhteinen myyntimies ei voi sitovasti luopua jälkiprovisio-oikeudestaan. Koska esimerkiksi palveluita myyvä ei kuitenkaan kuulu suoraan kauppaedustajalain soveltamisalan piiriin, on tärkeää aina pyrkiä sopimaan jälkiprovisio-oikeudesta.
Laki jättää myös avoimeksi sen, kuinka pitkältä ajalta jälkiprovisiota tulee maksaa. Lain mukaan sitä tulee maksaa kaupoista, joiden syntymiseen myyntimies on olennaisesti vaikuttanut ja jotka ovat syntyneet kohtuullisessa ajassa työsuhteen päättymisestä. Työsopimuksessa kannattaa siis aina pyrkiä sopimaan siitä, mikä on tässä tapauksessa kohtuullinen aika ja mahdollisesti myös siitä, millä ”valmiusasteella” olevista kaupoista jälkiprovisio-oikeus on olemassa.
Hyödynnä jäsenetusi ja luetuta sopimus lakimiehellämme ennen allekirjoittamista. Palkka-asioista voidaan osapuolten välillä sopia hyvin vapaasti ja jälkikäteen on mahdotonta puuttua palkkaus- tai provisioehtoihin, jotka eivät ole lainvastaisia, vaan ainoastaan työntekijän kannalta epäedullisia.
Provisio-oikeus määräytyykin työsopimuksen, sopijapuolten omaksuman käytännön, tai näiden puuttuessa kauppaedustajalain mukaan.
Hankaluuksia provision kanssa?
Lakipalvelumme työsuhdejuristit auttavat sinua provisioon ja sopimuksiisi liittyvissä kysymyksissä veloituksetta, jos olet jäsenemme!
Mikäli työntekijän palkka muodostuu kokonaan tai osittain provisiosta, tulee provision määräytymisperusteet sopia mahdollisimman tarkasti työsopimuksessa.
Kauppaedustajalaki on siis pääsääntöisesti vasta toissijainen oikeuslähde työsopimuksen jälkeen. Kauppaedustajalain mukaan provisio-oikeus määräytyy seuraavasti.
Myyntimiehellä on oikeus provisioon, jos työnantajan hyväksymä kauppasopimus on syntynyt. Kauppasopimus syntyy, kun tarjoukseen on annettu hyväksyvä vastaus, tai kun myyjän ja ostajan välillä on muutoin katsottava syntyneen sitovan sopimuksen.
Kauppasopimus voi syntyä niin, että:
1. asiakas tekee myyntimiehen välityksellä tarjouksen, jonka työnantaja hyväksyy;
2. asiakas tekee työnantajalle suoraan tarjouksen, jonka tämä hyväksyy; tai
3. myyntimies tekee työnantajan nimissä kauppasopimuksen asiakkaan kanssa.
Myyntimiehellä on oikeus saada provisio työsopimuksen voimassaoloaikana syntyneestä sopimuksesta, jos
1. sopimus on syntynyt hänen myötävaikutuksestaan tai
2. on päätetty asiakkaan kanssa, jonka myyntimies on aikaisemmin vastaavanlaisia sopimuksia varten hankkinut työnantajan asiakkaaksi,
3. taikka jos myyntimiehelle on osoitettu tietty alue tai asiakaspiiri ja sopimus on päätetty tältä alueelta olevan tai tähän asiakaspiiriin kuuluvan asiakkaan kanssa.
4. Provisio-oikeuden laajuudesta voidaan sopia työsopimuksessa toisin.
Kauppasopimuksen syntymiseltä edellytetään kohdan (1) tapauksissa, että sopimus on syntynyt myyntimiehen myötävaikutuksesta. Jos sopimus on myyntimiehen päättämä, tämä vaatimus on täytetty. Ei kuitenkaan vaadita, että myyntimiehen toiminta on ollut ainoa syy tarjouksen saamiseen. Riittää, että myyntimiehen toiminta on ollut yhtenä syynä siihen.
Kohdan (2) tapauksissa on kyse ns. jälkitilauksesta. Tällöin ei vaadita, että myyntimies on myötävaikuttanut myöhemmän sopimuksen syntymiseen. Riittää, että sopimus on tehty sellaisen asiakkaan kanssa, jonka hän aikaisemmin on hankkinut. Katsotaan, että myyntimiehen ensitilauksen saamiseksi tekemä työ vaikuttaa edelleen siten, että asiakas tekee uusia tilauksia.
Kohdan (3) tapauksissa on kyse ns. piiriedustajan provisiosta. Ei vaadita, että myyntimies olisi suoraan myötävaikuttanut kaikkien alueelta tulevien kauppasopimusten syntymiseen.
Kauppasopimuksen syntyminen ei kuitenkaan yksin riitä provisio-oikeuden syntymiseksi. Provisio-oikeuden syntyminen edellyttää kauppasopimuksen täyttämistä:
Myyntimiehellä on oikeus provisioon niin pian ja siinä laajuudessa, kuin jokin seuraavista edellytyksistä täyttyy:
1. työnantaja on täyttänyt hänen ja asiakkaan välillä tehtyyn sopimukseen perustuvan suoritusvelvollisuutensa
2. työnantajan olisi pitänyt täyttää suoritusvelvollisuutensa, tai
3. asiakas on täyttänyt suoritusvelvollisuutensa.
Työnantaja täyttää kauppasopimuksen toimittamalla tavaran asiakkaalle ja asiakas maksamalla kauppahinnan työnantajalle.
Myyntimiehellä saattaa kuitenkin olla oikeus provisioon, vaikka kauppasopimusta ei olisikaan täytetty:
Jos työnantaja ilman myyntimiehen suostumusta sopii asiakkaan kanssa sopimuksen purkamisesta tai sen ehtojen muuttamisesta ja asiakkaan suoritusvelvollisuus jää tämän vuoksi kokonaan tai osaksi täyttämättä, ei tämä vaikuta myyntimiehen oikeuteen saada provisio.
Luottotappiotilanteissa myyntimies menettää provisionsa vain jos työsopimuksessa on näin sovittu.
Jos työnantaja ei toimita asiakkaalle myytyä tavaraa ja tämä johtuu työnantajasta itsestään tai hänen puolellaan olevasta seikasta, myyntimies on provisioon oikeutettu. Jos asiakas jättää kauppahinnan maksamatta ja tämä johtuu esimerkiksi tavaran virheestä tai viivästyksestä, myyntimies on siis oikeutettu provisioon. Jos toimittamatta jättäminen johtuu ilmeisestä luottotappioriskistä, ratkeaa provisio-oikeus sen mukaan mitä luottotappioista on sovittu.
Myyntimiehellä on oikeus saada kuukausittain päämieheltä provisiolaskelma niistä sopimuksista, joista hänellä on oikeus saada provisio.
Palkkasanastoa
Oman myynnin mukaan määräytyvä palkanosa. Palkan provisio-osuus huomioidaan esimerkiksi loma-ajan palkkaa laskettaessa.
Yleensä yhtiön tai esimerkiksi tiimin tulokseen perustuva ylimääräinen kannustinjärjestelmä. Bonusta ei yleensä huomioida lomapalkan laskemisessa, ja työnantajalla on oikeus halutessaan muuttaa bonusjärjestelmää tai jopa poistaa se.
Tavallisimmassa muodossa myynnistä vähennetään ensin myyjälle maksettavat kilometrikorvaukset ja päivärahat ja provisio lasketaan vasta jäljelle jäävästä summasta. Tämä palkkausmalli ei ole suositeltava, koska siinä pienennetään keinotekoisesti verotettavaa palkkatuloa.
Palkka, jonka työntekijä saa, vaikka kauppaa ei tulisikaan. Takuupalkan/pohjapalkan saamisen ehdoksi on voitu kuitenkin asettaa esimerkiksi tietty määrä asiakaskäyntejä.
Provisio, joka maksetaan myyjälle työsuhteen päättymisen jälkeen syntyneistä kaupoista. Edellytyksenä on, että myyjä on olennaisesti myötävaikuttanut kaupan syntymiseen ja että kauppa on syntynyt kohtuullisessa ajassa työsuhteen päättymisen jälkeen.
Hei sinä siellä – tule meille liidiksi!
Haluaisimme sinut kernaasti mukaan liidilistallemme. Vastineeksi saat muutaman kerran vuodessa alamme parasta sisältöä suoraan meiliisi. Täytä alla olevalle lomakkeelle tietosi, niin kuulet meistä pian!