Monille nuorille ammattiliittojen rooli tuntuu olevan melko epäselvä. Liitot, yhdistykset, keskusjärjestöt, työehtosopimukset, luottamusmiestoiminta, työttömyyskassa… Aikamoista hepreaa, evvk.
Minulla on kaksi alle 26-vuotiasta poikaa, jotka ovat opintojensa ja opiskelijaelämän kautta liittyneet liittoihin. Mutta eivät he oikeastaan niistä kovinkaan paljon tiedä. Vaikka äitinsä on sellaisessa töissä! Ja toki olen kyllä työnantajastani ja sen tekemisestä monta kertaa kotona jutellut. Taidan vain olla umpisurkea selittäjä. 😀
Pönötystä vai sittenkin jotain hieman erilaista?
Ammattiliittoihin liittyy usein negatiivinen klangi. Mieleen piirtyy helposti kuva pönöttävistä, pölyttyneistä ja vänkäävistä ammattiyhdistysihmisistä. Ay-liikkeen nähdään ruokkivan vastakkainasettelua ja olevan kehityksen jarruna. Jengi saattaa ajatella, että Suomen lakiin on tupsahtanut ja kuin kiveen hakattu sellaisia asioita kuin esimerkiksi viiden päivän työviikko, vanhempainvapaat, irtisanomissuoja, kesälomat ja ylityökorvaukset, eikä oikein jakseta muistaa, miten ne ovat syntyneet – saati sitä, että niitä voidaan myös muuttaa. Arvostan paljon niitä hyviä asioita, joita liitot ovat työntekijöiden puolesta tehneet.
En kuitenkaan koe olevani mitenkään ay-toimija. Olen erityisen ylpeä ja iloinen siitä, että työnantajani Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on notkea–jäärä-akselilla siellä notkean päässä. Olemme aina ollut hieman eri tavalla toimiva liitto. Emme ole pitkään aikaan kutsuneet itseämme liitoksi vaan etujärjestöksi, joka paremmin kuvaa tekemistämme.
Me MMA:ssa paiskimme töitä jäsentemme hyvän työelämän puolesta, hoidamme asiat neuvottelemalla sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä monien tahojen kesken. Monelle henkilökohtainen palvelu, turva ja edut ovat konkreettinen syy jäsenyydelle, ja toki se on meille ensiarvoisen tärkeää. Panostamme yksilölliseen palveluun ja skannaamme koko ajan, että etumme ovat helposti saavutettavia, laadukkaita ja hyödyllisiä.
Modernia joukkovoimaa
Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota moderniin joukkovoimaan, jonka MMA-yhteisömme mahdollistaa. Se ilmentyy esimerkiksi meidän omien alojen tutkimusten ja erityisesti niiden tulosten kautta. Tarjoamme siis faktoja, joita ei paiskota pöytään, vaan palastellaan ja tarjoillaan käytettävässä muodossa niin jäsenille, isolle yleisölle, medialle ja päättäjille.
Toteutamme vuosittain Suomen laajimman alojemme palkkatutkimuksen. Sen tulokset antavat lukujen lisäksi paljon muuta tärkeää tietoa, jota hyödynnämme ahkerasti monessa kohtaa työssämme. Tutkimustuloksilla voimme vaikuttaa siihen, että aloillamme toimivat saavat asianmukaista palkkaa ja että epäkohtiin aletaan kiinnittämään huomiota (mm. tasa-arvo, palkka-avoimuus ja alojen keskinäinen merkitys).
Tutustu viime vuoden palkkatutkimuksen tuloksiin ››
Me ohjaamme ja neuvomme joka tasolla niin yksilöllisesti kuin isompiin neuvottelupöytiin saakka, miten epäreiluja huomatut asiat ovat ja miten niitä kannattaa alkaa ottaa esiin. Mitä enemmän meitä on, sitä vahvempia olemme ja sitä enemmän hyvää sataa yhteiseen laariin. Ja tiedostamme hyvin, että jäsenmaksutulot mahdollistavat kaiken, mitä teemme. Myös siis tämän palkkatutkimuksemme.
Me olemme myynnin ja markkinoinnin työelämän tärkeä asiantuntija Suomessa. Uskon vahvasti, että moni jäsenemme näkee myös tässä asiassa arvon jäsenyydelle. Oma ammatti-identiteetti kasvaa ja kehittyy kuulumalla omien joukkoon. Mahtavaa tehdä duunia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten puolesta.
P.S. Moni ajattelee, että pelkkä työttömyyskassan jäsenyys on ihan riittävä. Haastan tutkailemaan asiaa tarkemmin. Kassan ja liiton eroja avasin aiemmassa blogissani ››