Jäsenistöstämme löytyy paljon osaavia ja tavoitteellisia kasvun luojia. Meidän pitäisi antaa Suomessa enemmän mahdollisuuksia myynnille ja markkinoinnille, sillä tämän ammattitaidon vähäinen käyttö on myös syynä talouskasvun hiipumiseen.
Erityisesti tätä osaamista löytyy niistä yrityksistä, joissa ymmärrys asiakassuhteiden, markkinoiden ja brändin kehittämisestä on osa liiketoiminnan kasvustrategiaa. Silti kansainvälisissä vertailuissa suomalaiset yritykset eivät vielä yllä markkinoinnin ja myynnin huipulle.
Heikon talouskasvun aikana yritysten uudistuminen on jakautunut. Meillä on yrityksiä, jotka eivät hae kasvua, eivät investoi kehittämiseen eivätkä oivalla toimintatapojen muutoksessa mahdollisuuksia. Tällaisissa yrityksissä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia ei arvosteta haastavan taloussuhdanteen aikana. Heitä ei kouluteta tai lomauteta, vaan irtisanominen tuntuu olevan ainoa vaihtoehto. Taustalla on lyhytnäköinen ajatus, että parempien aikojen kuluttua on helppo rekrytoida uudet tai kenties vanhatkin tekijät.
MMA:n jäsenistön ja koko alamme työttömyys on kasvanut, työllistyminen hidastunut ja epävarmuus työpaikoilla lisääntynyt. Työelämän murros, Suomen vähäinen talouskasvu ja myynnin ja markkinoinnin laiminlyönti vaikuttavat tilanteeseemme.
Näivettymisestä rohkeaan liikkeeseen
Suomeen on syntynyt paljon innovatiivisia kasvuyrityksiä erilaisten rahoittajien ja pääomasijoittajien vauhdittamina. Myönteinen signaali on se, että moni pääomasijoittaja vaatii yrityksiltä selkeitä strategioita ja tavoitteellisia liiketoimintasuunnitelmia, jotka sisältävät kaupallisen markkinanäkemyksen ja kasvuskenaarion.
Jatkossa yhä useampi myynnin ja markkinoinnin ammattilainen työllistyy yrityksiin, jotka tähtäävät myös kansainvälisille markkinoille ja käyttävät sekä tuottavuuden että luovuuden kasvattamiseen tekoälyn mahdollisuuksia. Päivittäinen osaamisen kehittäminen on meille jokaiselle entistä tärkeämpää.
Kasvava MMA:n koulutuspalveluiden käyttö todistaa, että uuden oppimisen tarve on valtava. Myynnin ja markkinoinnin voima yhdistää osaamisen ja henkisen energian. Näivettyminen ei kuulu työkalupakkiimme. Siksi myynnin ja markkinoinnin osaamisen pitäisi olla yksi kansalaistaidoistamme. Oppisimme ymmärtämään ja kuuntelemaan paremmin toisiamme ja luomaan siltä pohjalta entistä parempia ratkaisuja.
Hallituksen päätös luopua aikuiskoulutustuesta tapahtui huonoon aikaan. Me MMA:ssa tarjoamme jäsenillemme kattavat koulutuspalvelut ja työttömyysturvan, mutta Suomen talouden kasvun vauhdittamiseksi tarvitsemme paljon laajemman oppimisväylän. Uudelleenkouluttautuminen ei saa jäädä vain yksittäisen työntekijän omalle vastuulle.
Kaupallista liikettä innovaatioputkiin
Maassamme on lupaavia investointisuunnitelmia, merkittävä määrä investointirahaa ja monia käynnissä olevia suuriakin investointiprosesseja, joiden kehittyminen tuottoisaksi liiketoiminnaksi kestää usein vuosia. Valitettavasti investointituet eivät ole tuottaneet tarpeeksi tulosta.
Olenkin jo pitkään esittänyt, että tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin suunnatulle TKI-rahoitukselle olisi varmistettava selkeät reunaehdot. Rahoituksen saamiseksi yrityksiltä pitäisi vaatia markkinointi- ja myyntisuunnitelmia ja näitä suunnitelmia pitäisi kehittää projektin edistyessä. Näin varmistaisimme paremmin sen, että innovaatiot eivät vain synny, vaan voivat myös nousta kaupallisiksi menestystarinoiksi.
Meillä on paljon tehtävää kaupallisen ymmärryksen lisäämisessä. On hämmentävä havaita, että pääministeri Petteri Orpon nimittämässä Risto Murron luotsaamassa kasvuriihityöryhmässä ei ole yhtään markkinoinnin ja myynnin ammattilaista. Työryhmän tehtävänä on etsiä uusia keinoja Suomen talouskasvun vauhdittamiseksi.
Mielestäni kasvuun tarvitaan rohkeaa ja luovaa liikettä, eli elintärkeää myynnin ja markkinoinnin osaamista Suomelle, yrityksille, yhteisöille ja ihmisille.